Πιο σκληρό και ανταγωνιστικό Λύκειο και σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση

By ΝΤΟΝΤΗΣ Φροντιστήρια 3 μήνες agoNo Comments
Αρχική  /  ΑΕΙ/ΤΕΙ  /  Πιο σκληρό και ανταγωνιστικό Λύκειο και σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση
Φροντιστήριο Θεσσαλονίκη Μέσης Εκπαίδευσης Δυτικα Υπολογισμός Μορίων, Πανελλήνιες 2018, Αποτελέσματα Πανελληνίων,Βάσεις,Παλαιότερα θέματα πανελλήνιες,φροντιστήρια θεσσαλονίκης,βαθμοί πανελληνίων

Προς ένα πιο σκληρό και ανταγωνιστικό σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση και αντίστοιχα προς ένα Λύκειο που θα είναι πολύ στενότερα προσανατολισμένο στη διαδικασία της πρόσβασης οδεύει η κυβέρνηση, όπως φαίνεται από το προσχέδιο που έδωσε χτες στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας, αφού πήρε νωρίτερα την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου που συζήτησε για το Λύκειο και την πρόσβαση στη συνεδρίασή του. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η βάση για το νομοσχέδιο για το Λύκειο και την εισαγωγή στα ΑΕΙ, το οποίο θα κατατεθεί σύντομα σε διαβούλευση, είναι η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Σύμφωνα με τις χτεσινές ανακοινώσεις, η Γ’ Λυκείου βαφτίζεται πλέον και επισήμως «τάξη προπαρασκευαστική είτε για τα ΑΕΙ είτε για την επαγγελματική ζωή μετά το Λύκειο», ενώ η Α’ και η Β’ Λυκείου συνεχίζουν να χαρακτηρίζονται «τάξεις γενικής παιδείας», με τη Β’ Λυκείου να έχει περισσότερα μαθήματα επιλογής, στη λογική να ανακαλύπτουν οι μαθητές τις κλίσεις τους. Συνολικά, πάντως, προβλέπεται δραστική μείωση των μαθημάτων σε όλο το Λύκειο, που προφανώς διευκολύνει και την αντίστοιχη μείωση προσωπικού. Ετσι, στη Β’ Λυκείου υπάρχουν σήμερα 18 μαθήματα (16 υποχρεωτικά και 2 προσανατολισμού σε 35 ώρες διδασκαλίας) και στο προτεινόμενο σύστημα θα γίνουν 10 συνολικά (7 υποχρεωτικά και 3 επιλογής σε 34 ώρες διδασκαλίας).
Πολλαπλές δοκιμασίες πανελλαδικού τύπου

Ακόμα μεγαλύτερες αλλαγές όμως σημειώνονται στη Γ’ Λυκείου, που αναμένεται να γίνει μια τάξη εξοντωτική και να εκτινάξει το άγχος των μαθητών – υποψηφίων για την Ανώτατη Εκπαίδευση, με πολλαπλές εξεταστικές διαδικασίες που όλες θα μετρούν για την εισαγωγή τους σε κάποια σχολή. Συγκεκριμένα, στη Γ’ Λυκείου (μιλώντας πάντα για τα ΓΕΛ) από τα 15 μαθήματα που υπάρχουν σήμερα (9 υποχρεωτικά και 5 προσανατολισμού και 1 επιλογής σε 32 ώρες), στο νέο σύστημα θα υπάρχουν 7 μαθήματα (3 υποχρεωτικά και 4 επιλογής σε 29 ώρες), που θα διδάσκονται το καθένα για έξι ώρες τη βδομάδα. Είναι φανερό, λοιπόν, ότι η κυβέρνηση προχωράει σε μια φροντιστηριοποίηση της Γ’ Λυκείου, με την ελπίδα ότι τάχα θα μειωθούν έτσι τα φροντιστήρια. Στην πραγματικότητα, όμως, με τις διαρκείς δοκιμασίες όλη τη χρονιά που θα μετρούν στην πρόσβαση, μιλάμε για ένα σύστημα πιο σκληρό και ανταγωνιστικό, που όχι μόνο θα αυξήσει τα φροντιστήρια, αλλά θα οδηγεί και στην έναρξη των φροντιστηρίων από πιο νωρίς.

Το ίδιο το υπουργείο Παιδείας μιλάει για την πρόσβαση σημειώνοντας ότι «κεντρικά οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες πραγματοποιούνται δύο φορές τον χρόνο: Τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και τον Ιούνιο. Τα διαγωνίσματα του Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνον αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου, αλλιώς δεν θα μετράνε». Ωστόσο, ακριβώς στη συνέχεια σημειώνει ότι «ο βαθμός πρόσβασης προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου», στον οποίο βαθμό απολυτηρίου θα μετράνε τα διαγωνίσματα του Γενάρη, τα οποία ουσιαστικά θα έχουν χαρακτήρα πανελλαδικών εξετάσεων. Μάλιστα, σημειώνεται ότι «την πρώτη χρονιά εφαρμογής η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (μέγιστο 20%) και σταδιακά θα αυξάνεται, καθώς θα εμπεδώνεται η εμπιστοσύνη στην ενδοσχολική αξιολόγηση».

Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τι θα σημαίνει απολυτήριο Λυκείου. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, ο βαθμός του απολυτηρίου προκύπτει:

«Α. Σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των 2 τετραμήνων. Οι βαθμοί των τετραμήνων λαμβάνουν υπόψη τη συνολική συμμετοχή στην τάξη, καθώς και

1. το διαγώνισμα 1ου τετραμήνου, το οποίο διεξάγεται σε όλα τα σχολεία συγκεκριμένη μέρα για κάθε μάθημα, με θέματα που καταθέτουν σε ειδική πλατφόρμα τα χαράματα της ίδιας μέρας επιτροπές έμπειρων εκπαιδευτικών από όλες τις περιφέρειες και με αυτόματη διόρθωση των απαντήσεων (ηλεκτρονικό σύστημα),

2. μια εκτενή εργασία που πραγματοποιείται για κάθε μάθημα εντός του σχολείου υπό την καθοδήγηση και την επίβλεψη του/της εκπαιδευτικού του μαθήματος, που κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου.

Β. Σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων στις οποίες τα γραπτά διορθώνονται ανώνυμα».

Επιπλέον, σημειώνεται ότι «οι κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις του Ιουνίου αφορούν τέσσερα (4) μαθήματα. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που είναι μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα τρία είναι μαθήματα εμβάθυνσης που επιλέγει κάθε μαθητής/τρια».

Ουσιαστικά, δηλαδή, τόσο για το βαθμό του απολυτηρίου όσο και για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση θα υπάρχουν τρεις πανελλαδικού τύπου διαδικασίες, που θα απλώνονται σε όλη τη χρονιά, ακυρώνοντας την όποια μορφωτική διαδικασία εξακολουθούσε να παραμένει στη Γ’ Λυκείου. Το γεγονός ότι η Γ’ Λυκείου θα είναι αποκλειστικά και μόνο αφιερωμένη στις εξετάσεις και στην πρόσβαση το παραδέχεται και το υπουργείο Παιδείας, που σημειώνει: «Με το νέο σύστημα, που δεν περιορίζεται στην επίδοση σε τρίωρες πανελλαδικές εξετάσεις αλλά συμπεριλαμβάνει και την αξιολόγηση της επίδοσης των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ’ τάξη, η είσοδος στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προσδένεται ισχυρότερα στην εντός του σχολείου εκπαιδευτική πράξη».

Αλλες πλευρές και ερωτήματα, όπως π.χ. το αν θα υπάρχει και πώς η δυνατότητα επανάληψης της διαδικασίας, ή το πώς θα γίνεται η επιλογή των εισαγόμενων στην Ανώτατη Εκπαίδευση (αν θα υπάρχει π.χ. μηχανογραφικό δελτίο ή κάποια άλλη διαδικασία επιλογής), είναι ζητήματα που μένει να διευκρινιστούν με τη δημοσίευση του νομοσχεδίου.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πότε ξεκινούν οι Μετεγγραφές Φοιτητών 2017-2018

Αλλες πλευρές των αλλαγών

Μαζί με όλα τα παραπάνω, το υπουργείο έκανε και κάποιες ανακοινώσεις για να χρυσώσει το χάπι των αντιδραστικών αυτών αλλαγών. Ετσι, δήλωσε ότι επί δεκαετίες η υποχρεωτική εκπαίδευση έχει καθηλωθεί με όριο το 15ο έτος και τώρα θα επεκτείνει την υποχρεωτική εκπαίδευση έως το 18ο έτος για τη γενιά που ξεκινά το σχολικό έτος 2017-18 την Α’ Λυκείου, χωρίς να διευκρινίζει αν η υποχρεωτικότητα αφορά μόνο τα ΓΕΛ και τα ΕΠΑΛ ή αν χωρούν μέσα και άλλες δομές…

Την έννοια της «πολυκλαδικότητας» θυμήθηκε επίσης το υπουργείο Παιδείας, με το βλέμμα στραμμένο στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς πρόκειται για μια έννοια που ήταν παλιά στις θέσεις του κόμματος. Στην πραγματικότητα, βέβαια, μέσω της «πολυκλαδικότητας» αυτό που επιδιώκεται είναι το σπρώξιμο περισσότερων παιδιών στα ΕΠΑΛ (που είναι διακηρυγμένος κυβερνητικός στόχος στο πνεύμα των κατευθύνσεων της ΕΕ). Σύμφωνα με το υπουργείο, «προς το παρόν διατηρούνται οι διακριτές δομές ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, αλλά καθιερώνεται η μεταξύ τους επικοινωνία, δηλαδή ο «αλληλο-δανεισμός» μαθημάτων».

Τέλος, ανησυχία προκαλεί και η διακήρυξη του υπουργείου που δείχνει ότι έχει σκοπό να «βάλει χέρι» και στο μαθητικό κίνημα, να προχωρήσει σε αλλαγές προς το αντιδραστικότερο στο θεσμό των μαθητικών κοινοτήτων, που από όργανα συλλογικής διεκδίκησης των μαθητών επιδιώκει να τα μετατρέψει σε θεσμικούς προπαγανδιστές των σάπιων αξιών του συστήματος που κυριαρχούν στο περιεχόμενο του σχολείου. Αυτό φαίνεται πίσω από τα εύηχα λόγια του υπουργείου: «Παρά τον προπαρασκευαστικό χαρακτήρα της Γ’ Λυκείου, η τάξη αυτή υπηρετεί και τους γενικότερους στόχους της εκπαίδευσης. Αυτό επιτυγχάνεται και με την ανανέωση του θεσμού των μαθητικών κοινοτήτων που εμπεδώνουν τις αρχές της δημοκρατίας και με την εισαγωγή του δίωρου των συλλογικών Δημιουργικών Δραστηριοτήτων (δράσεις αλληλεγγύης, οικολογικές, καλλιτεχνικές…), στον σχεδιασμό των οποίων θα παίζουν σημαντικό ρόλο οι μαθητικές κοινότητες».

Πηγή: www.alfavita.gr

Categories:
  ΑΕΙ/ΤΕΙ, Ανακοινώσεις, Άρθρα Κεντρικής Σελίδας, Πανελλαδικές 2018, Τελευταία Νέα
το αρθρο κοινοποιηθηκε 0 φορες
 000

Leave a Reply

Your email address will not be published.